Ondernemend

Museum MORE | Kasteel Ruurlo opent 27 juni voor het publiek

‘Het werk van een groot kunstenaar verdient een monumentaal thuis’

Door Uitgeverij Stedendriehoek BV

RUURLO – Kunstverzamelaar Hans Melchers was al op jonge leeftijd dol op Kasteel Ruurlo, een plek waar hij als kind al kwam. En zeg nu zelf: een kasteel spreekt altijd tot de verbeelding. Groot en statig staat het voor de robuustheid van de historische tijd. Het duurde een aantal jaren, tot 2013; toen liet Melchers zijn droom uit komen. Wat hij wilde was een plek creëren waar zijn collectie werken van Carel Willink (1900-1983) volledig tot haar recht komt. Dat is met de aanstaande opening van Museum MORE | Kasteel Ruurlo zeker gelukt. Samen met architect Cor Bouwstra, couturier Ronald Kolk en Hans van Heeswijk is het Hans en Monique Melchers gelukt om vijf eeuwen bouwgeschiedenis te combineren met moderne architectuur van topniveau.

Het werk van een groot kunstenaar hoort te hangen op een locatie die het werk waardig is. Daarmee is de keus van Hans en Monique voor dit kasteel een logische keuze als het gaat om hun Willink-collectie. Kasteel Ruurlo is in oude glorie hersteld en daar was een en ander voor nodig. Zo moesten zowel het kasteel als het omliggende park volledig worden gerestaureerd. Melchers wilde iets terug doen voor de Achterhoek, de streek waar hij al zo lang woont. De restauratie werd een persoonlijk project. Het resultaat is een monumentaal thuis voor de grootste Carel Willink-collectie. Van zoekende kunstenaar die experimenteert met kubisme tot de nooit geëvenaarde schilder van een technisch perfect, elegant en raadselachtig oeuvre.

 

Een grote collectie Willink en Fong Leng

In het kasteel zullen altijd minstens 45 werken te zien zijn. De collectie laat een rijke diversiteit zien; van een zelfportret dat Willink op 18-jarige leeftijd maakte tot en met het beroemde schilderij Portret van Mathilde uit 1975.  Portret van Mathilde is een olieverf op doek van 205 bij 120 centimeter. Mathilde staat op een marmeren vloer, tegen een rijk geornamenteerde achtergrond. Ze heeft de zilverkleurige Luipaardmantel van Fong Leng aan. Het grote open raam achter haar biedt een kijk op Amsterdam. Niet lang nadat Willink het schilderij voltooide, verbrak hij de relatie met haar. Mathilde werd vijf keer door Willink geschilderd, waarbij zij als afscheidsportret poseerde met de Luipaardjas van Fong Leng, die ook te zien is in het kasteel. Op foto 1 is aan de rechterzijde Luipaardmantel II te zien, een reproductie van het originele stuk dat op het portret van Mathilde is te zien. Fong Leng maakte het op verzoek opnieuw, ditmaal in een goudkleurige variant. Het zilverkleurige origineel is in het bezit het Amsterdam Museum.

 

Willink vond een perfecte anatomische gelijkenis met het model van groot belang. Daarom werden lichaamsverhoudingen van de personen die werden geportretteerd nauwkeurig nagemeten. Het lange stil zitten was zwaar voor de modellen en daarom poseerden zij alleen voor het gezicht en de handen. Voor de kleding was een goede oplossing gevonden in de vorm van een ledenpop op ware grootte. Hoewel de collectie groot is te noemen, zal een bijzonder werk ontbreken in het kasteel. Willink portretteerde ooit de vader van Melchers, maar helaas is dit schilderij verloren gegaan in de oorlog.

 

Een kasteel in oude glorie hersteld

Kasteel Ruurlo behoort tot een van de mooiste kastelen van de Achterhoek. De leeftijd van het kasteel is eerbiedwaardig. In de 14e eeuw was het een leen van graaf Reinoud I van Gelre. Jacob van Heeckeren, grondlegger van het adellijke en voorname riddergeslacht Van Heeckeren, kreeg het in handen in de 15e eeuw. De familie Van Heeckeren had het kasteel meer dan vijf eeuwen in bezit. Nadat het kasteel in de jaren ‘80 als gemeentehuis van Ruurlo werd gebruikt, verloor het zijn functie na een fusie met andere gemeenten in 2005. Hans Melchers kocht het kasteel in 2013 en vanaf dinsdag 27 juni mag ook het publiek genieten van deze bijzondere tweede locatie van Museum MORE.

Moderne architectuur gecombineerd met historie

Ook het park rondom het kasteel is volledig gerestaureerd, waarbij de oude glorie is hersteld. In de 19e eeuw was rondom het kasteel een parkachtig landschap gecreëerd, met slingerende paden, waterpartijen, heuvels en verrassende doorzichten, terwijl de oude kasteelgracht een beeldbepalende vijverpartij was. Bij de restauratie zijn onder meer groepen rododendrons geplant en wildgroei is verwijderd, zodat bijzondere solitaire bomen en glooiingen goed tot hun recht komen. De waterpartij rond het kasteel is het gebied van talloze lelies. Geasfalteerde wegen zijn vervangen door half verharde paden om zo weer meer bij het oorspronkelijke uiterlijk te komen.

 

De bijzonder in het oog springende toegangsbrug heeft een totale overspanning van 32 meter en is 2.70 meter breed. Het geprofileerde matglas en een LED-lijn in de leuningen en onder het brugdek zorgen voor een moderne uitstraling, terwijl het geheel heel slank en elegant is en past bij het nieuwe uiterlijk van de omgeving. Hans van Heeswijk is verantwoordelijk voor het ontwerp van de brug, evenals voor het gebouw van Museum MORE in Gorssel. Cor Bouwstra is de restauratie-architect die verantwoordelijk was voor de restauratie en aanpassingen van het kasteel. Er waren een aantal ingrijpende aanpassingen nodig om het kasteel een museumfunctie te geven. Zo moest een nieuwe, moderne trap op de voormalige binnenplaats zorgen voor een duidelijke routing in het kasteel. De trap ontsluit de rondgangen op de verschillende verdiepingen. Daarnaast was het nodig om ook de entree meer ruimte te geven. Om deze te vergroten is een volledig glazen aanbouw ontworpen, die reversibel is uitgevoerd; dat wil zeggen dat deze, zo nodig, kan worden aangepast zonder aantasting van het monument. Kasteel Ruurlo is voorzien van kleurige wandbespanningen, ontworpen door couturier Ronald Kolk. Hij was eerder werkzaam in de theaterwereld van New York, grote Franse stoffenhuizen en het Nationaal Ballet. Alle restauraties, aanpassingen en ideeën samen hebben geleid tot een kasteel dat in ere is hersteld, een kasteel dat het werk van Willink zeker waardig is.

 

Museum MORE | Kasteel Ruurlo
Vordenseweg 2, Ruurlo

Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

Website: www.museummore-kasteelruurlo.nl

Ortus; met dit beeld van babyneushoorn Ortus wil kunstenares Miriam Knibbeler aandacht vragen voor ‘geboortelijkheid’ in plaats van sterfelijkheid. Ortus betekent namelijk geboorte, oorsprong, nieuw leven

Zebra’s in rood rotslandschap; een olieverf op doek uit 1958

Veldbouquet; Dit olieverf op doek van 61 x 54 cm is geschilderd in 1928

Portret van Mathilde uit 1975

|Doorsturen

Ondernemend nieuws





Laatste nieuws



Meest gelezen


Cartoon van de week



Buienradar